Additionally, paste this code immediately after the opening tag:


מאי 2015 - חלק 1

מועצת הנוער האזורית

מועצת הנוער האזורית, שהחלה לפעול לפני חצי שנה, עברה תהליך משמעותי בחורף האחרון. נבחרו בעלי תפקידים ובין היתר התחלף יו"ר המועצה נתנאל ארמון בליאת קירשנבויים, הועדות החלו לפעול בתחומים השונים, הוציאו לפועל פעילויות ופרוייקטים ונציגי המועצה אף נמצאים במועצה המחוזית. מהאירועים הבולטים:

ערב להקות והרכבים בסימן פורים בגוש עציון

ביוזמת מועצת הנוער הטריה של גוש עציון, נערך ערב מיוחד וחגיגי ובו תחרות בין הרכבים ולהקות נוער בגוש עציון. בערב, שמטרתו העיקרית היתה לחשוף את הכישרונות המוזיקליים שמסתתרים בין היישובים בגוש, הופיעו כשש להקות מול קהל של 250 בני נוער שבאו לשמוע ולבלות. יישר כוח גדול ליוחאי ולמועדון הווליום על הלהקות המצוינות שבאו משם, ולשאר ההרכבים המעולים מרחבי הגוש שהופיעו והקסימו אותנו.

את הערב הפיקה מועצת הנוער האזורית, ובני הנוער טרחו ועמלו כחודש כדי שהכל יצא לפועל כמתוכנן. המועצה החדשה חרטה על דגלה לקרב ולאחד את בני הנוער המגוונים בגוש עציון בעזרת מפעלים כגון אלו.

יום חילופי שלטון

מועצת הנוער של גוש-עציון קיימה יום חילופי שלטון. במסגרת חילופי השלטון התלוו נציגי מועצת הנוער אל ראש המועצה, דוידי פרל, ולסגנו משה סוויל, וכן למנהלי האגפים ליום עבודה במועצה האזורית גוש- עציון.

ליאת קירשנבוים, יושבת ראש מועצת הנוער הצטרפה לישיבות העבודה של ראש המועצה, כך גם שאר נציגי מועצת הנוער התלוו אל סגן ראש המועצה, ראש אגף לשירותים חברתיים, בני לוי מנכ"ל המתנ"ס, דובר המועצה ומנהלים נוספים.

במהלך היום נחשפו חברי מועצת הנוער לדרכי העבודה במועצה ולאתגרים וההתמודדויות העומדים באופן יום יומי  בפני ראש המועצה והמנהלים הבחירים. חברי המועצה קיבלו טיפים לניהול פרויקטים מורכבים, לעבודה מול התקשורת ולקידום המשימות השונות של הנוער.

ליאת ושאר חברי הצוות, הציגו בפני המנהלים את הפרויקטים עליהם הם עובדים וביניהם פעולות הנצחה, קידום נוער ויצירת שיתופי פעולה עם מועצות נוער אחרות ברחבי הארץ. המנהלים שיבחו את הנוער על הרעיונות, נתנו דגשים ליישום מוצלח והבטיחו להמשיך להיות זמינים ונגישים לחברי מועצת הנוער עד להשלמת הפרויקטים ובכל פעולות המועצה.

דוידי פרל, ראש המועצה הודה לחברי מועצת הנוער על הזמן שהם מקדישים לפעולות למען כלל הנוער ועל המסירות בעבודתם. פרל הדגיש שהרעיונות שהעלו חברי מועצת הנוער מקוריים ויפים והזמין את חברי מועצת הנוער להמשיך לעבוד יחד על פרויקטים אלו ועל יוזמות נוספות.

ליאת קירשנבוים יושבת ראש מועצת הנוער, הדגישה שהיום היה מאוד חשוב לחברי מועצת הנוער שלמדו על דרך התמודדות והעבודה של הנהלת המועצה.

ערב שרים וזוכרים אזורי

בהפקת מועצת הנוער התקיים ערב שרים וזוכרים אזורי. הערב התקיים בקיבוץ מגדל עוז בליל ערב יום הזיכרון בהשתתפות כ70 בני נוער. במהלך הערב הופיעה הלהקה הווקאלית של מועדון הווליום בשירי זיכרון, והוקרנו סרטונים קצרים על דליה למקוס ושלושת הנערים שנרצחו בשנה האחרונה בגוש עציון.

עדי סוקולובר, אחותו של החייל ירון חן ז"ל, סיפרה את סיפור חטיפתו של אחיה- שהיה דומה באופן מצמרר לחטיפת הנערים, ועל החיים שאחרי המוות והשכול.

לאחר מכן שרו יחד בני הנוער משירי הזיכרון בשירה חרישית, וחתמו את הערב בשירת התקווה ואני מאמין.

 

מרכז ווליום

מרכז הווליום הוקם בתאריך ה- 25/12/14 ובמהלך ארבעת החודשים האחרונים המרכז היה עסוק בגיבוש ובהקמת הרכבים מוזיקאלים. הרכבי רוק, הרכבי מוזיקה מקורית, הרכבים אינסטרומנטלים והרכב ווקאלי בהנחייתו של יוחאי אפללו מנהל מרכז ווליום.

במרכז, מתוך הפעילות, התגבשה עד כה קבוצה של כ-25 בני נוער שמבלים יחדיו, יוצאים לפעילות משותפות ועוברים חוגי העשרה משותפים.

להלן מעט מהפעילויות שעברנו בחודשים האחרונים:

  1. ערב סרט – הקרנת סרט במועדון הווליום, דיון על משמעויות הסרט ולקחים.
  2. ערב גיבוש וגא׳ם חברתי – ניגון בצוותא ופעילות חברתית מגבשת, משחקי חברה, משחקי קופסה וכדומה
  3. השתתפות פעילה ביותר בתחרות להקות הנוער שארגנה מועצת הנוער האזורית בפורים.
  4. יום סדנאות עשיר במהלך חופשת הפסח ובו עברנו מגוון סדנאות. ביט בוקס, די.ג׳יי והלחנה לסרטים, בסופו של היום ובשיאו העביר שלמה גרוניך כתת אמן בשילוב הופעה, המפגש כלל ביצוע שירים, הסברים, שאלות וסיפורים והפעלה באופן מוסיקלי.
  5. במסגרת שבוע מעשים טובים נסענו לבית חולים הדסה עין כרם עם גיטרות כלי הקשה ועם המון חיוכים, בכדי לשמח.

בתאריך ה-18.06 יתקיים מופע סוף העונה של מרכז ווליום במתנ״ס גוש עציון ואתם יותר ממוזמנים להגיע, להתרשם, לחוות ולהנות מבני הנוער המוכשרים שיופיעו בערב מרתק לסיום העונה ולפתיחת אירועי הקיץ!

 

כפר אלדד

במהלך החורף היתה פעילות עשירה ומגוונת בכפר.

בחנוכה נפגשנו למסיבת חנוכה בחדר הנוער- בין השאר היו שם סופגניות, תחרויות וכיף. בבוקר יצאנו לטיול מאתגר בנגב לעין עקב-שדה בוקר. כשהגענו למעיין החל לרדת גשם שוטף- כך שזכינו להרפתקאה במדבר. האמיצים שביננו נכנסו למים למרות הגשם… בסוף המסלול  קיימנו טקס  הדלקת נרות בשטח עם קופסאות שימורים ודלק!!  – מי שהגיע זכה לחוויה מיוחדת במינה!

בהמשך החג עשינו סדנת סופגניות- אפינו וטיגנו עם הצעירים סופגניות בצורות, מי שהגיע יצא עם סופגניות לכל המשפחה..

סדנת תיאטרון-  נירית מעמותת נשימה הוזמנה להעביר לנו סדנת תיאטרון חווייתית, בה למדנו מעט על תיאטרון והתחלנו להציג עם תלבושות ואביזרים. התגלו לנו שחקנים שלא ידענו על קיומם..

בתחילת סופת השלגים הגדולה, נפגשנו לסחלב ומרק חם לחימום הלב והגוף. חלק מבני הנוער התנדבו ולקחו חלק בהיערכות היישובית והצטרפו לצוות צח"י. יישר כח!

נפתחה סדנת הורים בחדר נוער, עם בועז כהן מתקוע. ההורים נפגשים בימי ג בחדר הנוער   ומקבלים כלים כיצד להתמודד עם גיל ההתבגרות.

צעדת הל"ה- בליל חמישי יצאנו לצעוד לילה שלם בנתיב בו הלכו לוחמי הל"ה, הצטרפנו לאלפי בני נוער מכל הארץ, וצעדנו יחד עם נוער גוש עציון, התחברנו ברגלנו לסיפור הגבורה של הלוחמים. כמובן שלאורך הדרך התפנקנו באוכל טעים על אמגזית, תה ושוקולדים, לקראת בוקר הדלקנו מדורה שתינו שוקו משובח, וחזרנו לכפר עייפים ומרוצים…

סדנת איפור לנערות- החלה סדנא בימי חמישי עם ציפי זוסמן- מאפרת ועובדת סוציאלית, אנו לומדות את סודות האיפור, ובמקביל מדברות על נושאים שונים  שחשובים לנו…

טו בשבט- לכבוד טו בשבט הכנו פונדו שוקולד ופירות טעים ואיכותי(למרות שחלקנו קיבלנו הרעלת שוקולד..) כמו כן ביום רביעי הצטרפנו להתרמה שהתקיימה בכל רחבי הגוש, ועברנו בית-בית, על מנת להתרים לסדנת השילוב בגבעות, זה המקום להודות לכל מי שפתח את ליבו ותרם.

חדר הנוער פועל בצורה קבועה בימי שלישי וחמישי. במהלך המפגשים בתקופה האחרונה דיברנו על מועצת נוער יישובית ומי שהרגיש מתאים הגיש את מועמדותו, ראינו את הסרט גרין מייל(הבוגרים) וג'מייקה מתחת לאפס(צעירים).

פורים – שוק פורים מטורף בהפקתו הבלעדית של הנוער התקיים לפני פורים לתושבי כפר אלדד. בשוק היו דוכנים, אוכל, פרסים ועוד..  בהמשך יצאנו למסיבת פורים הגושית במתנ"ס  ונהנינו מאוד. בפורים עצמו עשינו מסיבת פורים בחדר הנוער – מוזיקה, מכונת עשן, פיצות וכיף.. שוב ראינו שלמרות הכמות שלנו לא מוותרים על איכות.. ואפשר להשתולל גם בלי אלכוהול…

לאחר שהתנדבנו לעזור ליישוב במרשם אוכלוסין, טלפונים וכו', קיבלנו מן היישוב  מתנה שולחן סנוקר לחדר הנוער; ומאז לא מפסיקים לשחק בו. חוץ מזה אנחנו מקבלים מתושבים ומאנשים טובים בגוש עציון תרומות שונות לחדר הנוער, כך שהתחדשנו לאחרונה ב ספות, מיקרוגל, שולחן ועוד… החדר הולך ומשתבח..

אחרי שנרגענו ממסיבות הפורים המשכנו בפעילות במלוא המרץ- עשינו ערב פופקורן מטורף, יצאנו לפסטיבל הצלילים בעיר העתיקה בירושלים, ואחר כך התפנקנו בחומוס בן סירא במרכז העיר.. ביום הבחירות אכלנו ארוחת בוקר משותפת.. ביום המעשים הטובים צבענו את תחנת העץ(בשילוב ילדים מן היישוב שמאוד עזרו..),וצבענו  גם בחדר נוער..

חופשת פסח החלה בטיול סנפלינג בנחל תמרים משולב בטיול ג'יפים אתגרי, האנדרנלין היה גבוה, והחבר'ה נהנו מאוד!  בנוסף בנינו בחצר חדר הנוער מאהל אינדיאני מבקבוקים ממוחזרים (שאספנו במשך חצי שנה..) הגיע אלינו אומן סביבתי – אבי מרציאנו מסוסיא, ויחד בנינו את המבנה הייחודי. אנו הולכים להפוך את המקום לפינת חמד.

 

כפר עציון

אחרי מסיבת פורים השכמנו קום לטיול אופניים אתגרי מתקוע לים המלח, משם המשכנו למושב אובנת שם שהינו יחד כל השבת בארוחות, פעילויות, משחקים, שיח עם תושבי המקום ועוד.

שבת תיכון נגמרה עם כוחות להתחיל לארגן את השבת הקהילתית- שיח קהילתי, קידוש, התארחות/אירוח משפחות, צופרים: מפה, מגנט, מדבקה סעודה שלישית ועוד…

ולקינוח יצאנו לטיול פסח לשלושה ימים מחוף האון לחוף צאלון (30 קילומטרים) דרך רמת הגולן ומעיינות בדרך.

את שארית חול המועד השקענו בהתארגנות לקראת טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

ראש צורים

חורף קררר וטוב עבר עלינו, והרבה היה לנו פה…

לאחר שדרוג המועדון (אנו ממשיכים כל הזמן לשדרג את בית הנוער). התחלנו לארגן ערבים כיפים ומהנים כמו ערבי שוקו וטוסטים היו לרוב, פנקייקים ועוד… כשקר בחוץ במועדון נוער ראש צורים נעים מאוד…

החורף החלטנו לקחת את עניין החיבור לקהילה צעד קדימה ולארגן פרויקטים שגם הקהילה ביישוב תרוויח מהם. למשל הפנינג ט"ו בשבט שארגנו כיתות ח' בניצוחה של רחלי רכזת הקהילה ושל הרכז נוער.

בט"ו בשבט גם אנחנו התחברנו, והתרמנו כספים מרובים למען מטרה חשובה מאוד- הסדנא.

את הגינה הקהילתית אנחנו ממשיכים בכל העת לקדם ולבנות, כמו גם את חדר הנוער אליו אוספים בני הנוער חפצים- אם מתרומות, ואם ברכישה.

פרויקט חונכות יצא לאור בחורף בשמחה רבה, ומאז פתיחתו הוא התקדם בצורה מדהימה. מדובר בפרויקט שבו לוקחים חלק בני נוער וחונכים ילדים קטנים מהם מהיישוב, וזאת על מנת גם לחבר בין הקהילה לנוער. כמובן שכולם יצאו נשכרים מהפרויקט, גם בני הנוער וגם הילדים החניכים.

בפורים מועצת הנוער ארגנו ערב פויקה שווה לכולם, מלא חבר'ה הגיעו והיה נהדר. הבנות ארגנו לעצמן נשף תחפושות חמוד.

בהמשך לפעילות ההתנדבות הענפה של בני הנוער- יצאו כיתות ט' היקרים לפעילות משמחת ומרגשת ב"שלווה" אלון שבות, הם וגם החניכים הרוויחו בגדול, וגם התפנקו בארטיק קרח…

לפני חג הפסח ויום הזיכרון התקיימו ערבי הלימוד של הנוער, אני בטוח שכולנו יצאו מושכלים וערכיים יותר מערבי הלימוד הללו.

פנינו להמשך העשייה המרובה.

 

אלעזר

מועדון הנוער היה מרכז חם ואוהב לנוער אלעזר במהלך החורף הקר . שם המועדון שונה ל "בית הנוער" כדי שיהווה בית חם לנוער בישוב . במהלך השבועות בית הנוער נפתח והועברו במקום שיחות אישיות, ומפגשים. פעם בחודש התקיים עונג שבת שכלל כיבוד, משחקי קופסא, ודיבורים אל תוך הלילה. בית הנוער היה מקום מאוד משמעותי לנוער, הם בחרו לקיים שם חגיגות ימי הולדת , סרטים , וסתם לבוא ולהכין איזה מאכל חם.

קורס המעוף באלעזר – קורס המעו"ף באלעזר הוקם במטרה להקנות כלים ערכיים וחינוכיים לבני הנוער מכיתה ט' לקראת יציאה להגשמה ולמנהיגות בישוב ומחוצה לו. הקורס כולל מפגשים וסדנאות עם מרצים מרחבי הקשת הישראלית . כמו כן בקורס בני הנוער יוצאים להגשמה ובונים בעצמם פרויקט מעשי שמטרתו להביא לידי ביטוי את כלל החומר שלמדו בקורס. במהלך החורף נהנו הילדים ממספר סדנאות , סדנא בחשיבה יצירתית, סדנא במנהיגות, סדנא בדוגמא אישית, סדנא בקבלת האחר ועוד. בני הנוער גם יצאו למשחק כדורסל נכים בירושלים שכלל שיחה עם השחקנים וצפייה במשחק. בהמשך הקורס מצפה לבני הנוער קורסים מעשיים המכשירים אותם בתחומים כמו גרפיקה, סאונד, אומנות, מורים פרטיים על מנת להכשיר אותם מקצועית לתחומי ידע שונים ומעניינים שיכולים לעזור להם בהמשך החיים.

נווה דניאל

להלן סיכום פעילות חודשי החורף:

"קומדי בר": לפני כמה חודשים עלתה יוזמה יפה ומקורית של איתן אקריש מכיתה י"א, היה לו חלום לתת במה לנוער יוצר בתחום השירה והצחוק. בחורף האחרון הוא הגשים את חלומו ועלה לבמה (באולם השמחות) עם עוד 4 בני נוער שהופיעו בקטעי שירה, נגינה וסטנדאפ. שמחים מאוד לקדם רעיונות יצירתיות ויוזמות שונות של בני נוער! תודה לכל מי שהגיע לאותו הערב, ולישוב על התמיכה והעזרה בכדי לקיים את הערב.

מפגש גרעין: קיימנו פגישה ראשונה ביני לבין רכזי גרעין אורי –לילך שפירא, אורי כהאן וצוריה דוד. במפגש דיברנו על מטרות הגרעין, באיזו התנדבות קבועה יתנדב הגרעין השנה ומה התקציב שעומד לרשותם. אנחנו מאחלים להם הרבה הצלחה בתפקיד המנהיגות החשוב שלקחו על עצמם!

עשרה בטבת: יונתן הירשהורן העביר שיעור לנוער לקראת עשרה בטבת.

שלג על עירי : יישר כוח לכל המשפחות המאמצות- ויסברג, ברנשטיין, שוויקה שאירחו בשמחה את הנוער במהלך ימי השלג!

מסע ל"ה: כבכל שנה, גם השנה יצאו שכבת ט' (שבט ציון) למסע בעקבות שיירת הל"ה. ישר כוח למדריכים על ההכנה המשמעותית לטיול ,לנועה הקומונרית שהצטרפה אלינו וכמובן לחניכים שהלכו בלילה ובקור- אך בשמחה!

סדנא בנושא אלכוהול: בחודש טבת נערכו שתי סדנאות בנושא מודעות להשפעת אלכוהול ועוד התמכרויות. הסדנא הראשונה הייתה להורי כיתות ח-י"ב והסדנא השנייה הייתה לנערים ונערות בשכבות ט-י. הסדנאות היו מוצלחות מאוד! מקווים שיהיה המשך עיסוק בנושא.

התרמה לסדנת השילוב בגבעות:  כבר שנה שנייה בה משתתפים היישובים בהתרמה חשובה מאוד לאנשי הסדנא שגרים ביישוב גבעות ומתנהלים כמו משפחה, על אף הקשיים הרבים של מגבלותיהם. יישר כוח לילדי שבט נבטים וניצנים בנים (ולמדריכים שלהם על הנכונות) שעברו בית בית והשיגו תרומה יפה!

ערב ט"ו בשבט: לכבוד ט"ו בשבט ערכנו ערב חגיגי באולם שמחות. מועצת הנוער הכינה חידון דיגיטלי ומצגת שירים בנושא ארץ ישראל ואח"כ צפינו יחד בסרט ישראלי. היה ממש כיף!

ט"ו בשבט בגל-עד: כבר שנה שלישית שמשפחת לוביץ' מארגנת יום פעילות של עבודת אדמה סביב הגל-עד. השנה הצטרפו שכבת י"ב לארגון וסיוע- יישר כוח!

יום שיא מועצת נוער: מועצת הנוער ביישוב היא קבוצה משמעותית שמכריעה רבות בנושא הנוער ומקדמת את הפעילות ואת רמת ההשתתפות בה. חשוב לתחזק את הקבוצה הזו ברמה האישית והחברתית ולכן יצאנו בחודש האחרון ליום כיף, מלמד ומפנק בירושלים. את היום התחלנו בטיול אופניים בעקבות מנהיגים והמשכנו בשיח על מטרותינו בתפקיד ותכנון החודשים הקרובים. אז מי במועצת הנוער? כיתה ט- אביה איילי, יגל ברנע. כיתה י'- בתיה מאיר, כיתה י"א- נועם נמט, אריאל הירשהורן, כיתה י"ב- אוהד בן שושן, שירה תומר.

לקראת כל אירועי פורים ערכנו מועצת נוער חשובה על אירועי פורים. דיברנו גם פרקטית על אופי האירועים שאנו רוצים לעשות, איך נביא את כל הנוער, איך נגיע לסגנון של כמה שיותר בני נוער וכו'. בנוסף, מועצת הנוער עוברת תהליך בו היא מבינה את האחריות הגדולה שנתונה בידיים שלה וב"ה אנו שמחים לראות פירות מאירועי פורים.

אורי חזקיה הגיע להופעת סטנדאפ ביישוב להרבות בשמחה… כמו תמיד היה משובח!

עדלאידע: העדלאידע הססגונית הפכה להיות מסורת מוכרת בנווה דניאל. גם השנה הנוער שלנו השתתף בעדלאידע בתפקידים שונים כמו- תחפושות, בובות ענק, אוכל ועוד סיוע בסחיבה, ארגון וכו'. יישר כוח לכל המתנדבים, וכמובן למארגני האירוע!

מסיבת פורים- יישובית: גם בנוער עצמו חגג את פורים יחדיו. השנה החלטנו ללכת על אופי מסיבה פשוטה וחברתית. הזמנו את ה"קומדי בר" –חבורת בני נוער מהישוב שעושים מופע סטנדאפ, שמחנו מאוד לתת להם במה אצלנו. כל הכבוד למועצת הנוער על ההשקעה בפרסום, ארגון, כיבוד ועוד.

 

עצרת בכיכר רבין: לקראת הבחירות החליטה המועצה שכולנו נצא לעצרת הימין בכיכר רבין, קראו לכל בני הנוער להגיע בהסעות חינם אל הכיכר כדי להשתתף. אנחנו הוצאנו אוטובוס מהישוב, תודה לנועה הקומונרית שהייתה אחראית על ההסעה.

 

מגדל עוז

בימי החורף הקרים עמלו בני הנוער על שיפוץ מועדון החטיבה (ז'-ט'). החבר'ה חשבו איך הם היו רוצים שהמועדון יראה, ומה כדאי לעשות בו ע"מ שיהיה להם נעים לשהות בו. ערכו ניקיון יסודי, סיידו את הקירות, קישטו אותם ולבסוף אבזרו אותו בספות, טלויזיה ועוד. מוזמנים לבקר!

לקראת ט"ו בשבט ערכו הנוער מסיבת ט"ו בשבט עם חידונים ומשימות, וכמובן אכלו ממגוון פירותיה של הארץ (ודברים מתוקים אחרים…)

את שוק פורים בקיבוץ מארגנים כל שנה בני הנוער, וגם השנה הרימו החבר'ה שוק פורים מושקע וכייפי לילדי הקיבוץ: קישטו את האולם, ארגנו תחנות, קנו וגייסו פרסים, הכינו כיבוד, מוזיקה ופיצות כמיטב המסורת. ילדי הקיבוץ נהנו מאד!!

בחופשת הפסח עבדו בני הנוער בקיבוץ בענפים השונים- במכבסה, גנים, רפת, מטבח ועוד, וסייעו לקיבוץ בהכנות לחג. בין העבודות ניצלו את הזמן לפעילויות שונות: מדורה בעמק האלה, צפייה בסרט עם פיצה ומנגל משובח בערב פסח לחיסול חמץ. בנוסף, ארגנו משחק סוף הדרך אתגרי ברחבי הקיבוץ בו פתרו חידה מתמטית ברפת הקשורה למספרי פרות ותאי כביסה, משימות שיווי משקל וגובה ועוד. במסגרת יום המעשים הטובים ולקראת חג הפסח ניקו הנוער את הפינה החמה לחיילים, ובסוף החופש יצאו ליום טיול בנחל יגור. היה אינטנסיבי ומהנה.

 

שדה בועז

התחלנו בפעילות נוער ישובית כשהמטרה הראשונית היתה גיבוש מחדש מכיוון שלא היתה בישוב מסגרת נוער. בפגישה זו חולק שאלון הכרות –שם/צבע מועדף/חיה מועדפת/אוכל שאני הכי אוהב/משהוא שעוד לא יודעים עלי/פעילות שאני רוצה לעשות בתוך ומחוץ לישוב. אח"כ הוקראו התשובות מהשאלונים והילדים היו צריכים לנחש מי זה מי וכך למדו פרטים חדשים על החברים שלהם. בנינו וחתמנו על תקנון נוער ובו מתחייבים להגעה בזמן/כיבוד החבר וכו, ועוד מספר פעולות בהם ע"י משחק נוצר גיבוש מחדש.

הוחלט שבכל שבוע נלמד בין 10-20 מילים חדשות בספרדית ונבחן עליהן שבוע הבא-למדנו לספור, קיבלנו פתגמים והיינו צריכים לפרש אותם, למדנו צבעים…

נסענו לעיר העתיקה ועברנו שם סיור גגות –קיבלנו ידע כללי נרחב בתחום ההיסטורי והגאוגרפי וקצת פוליטי, קינחנו בפלאפל… הנסיעה והשהות מחוץ לישוב היתה חוויה חיובית ונעימה לכולם.

יזמנו טיול מיוחד- עשינו טיול שכל מי שרצה לצאת היה צריך לגייס ע"י עבודה 100 שח לצורך הטיול. במשימה גם הישוב היה מגויס לעניין כאשר סיפק הצעת עבודות לנוער.

לקראת הבחירות קיימנו ערב שבו הסברנו את כל שיטת הבחירות וכל מיני מושגים שלא ברורים לנוער. במסגרת זה עשינו סימולציה של בחירות בישוב- נבחרו 4 משתתפים שכל אחד הציג מצע-למה לבחור בו לראשות נוער שדה בועז-ערכנו הצבעה שבה היו פתקים פסולים ולבנים. הראנו להם איך פתקים אילו יכולים לשנות גורל של הצבעה והצבענו שוב.

טיילנו גם… לואדי קלט ולמעיינותיו וגם טיול פסח בן יומיים למצפה רמון. ביום הראשון טיילנו במרכז מצפה רמון ובחי בר, עלינו לתצפית במנסרות, איסוף חולות צבעוניים וטיול מחניון בארות. בלילה לנו בחוות בודדים הר אש. את היום השני פתחנו במסלול עין עקב-12 ק"מ עם מים. הטיול היה מעולה והנוער נהנו מאוד-מחכים לטיול הבא…

ביום המעשים הטובים-ניקינו ליד הגן משחקים ושתלנו עדניות חדשות לייפוי היישוב.

לכבוד יום השואה- דיברנו על מלחמת העולם השניה ואיך בעקבותיה קיבלנו את מדינת ישראל. ניתחנו  את "התקווה" וצפינו בסרט-החיים היפים ותוך כדי דיברנו על מה קרה ליהודים בזמן השואה.

 

הר גילה

החורף הזה של שנת 2015 הוא חורף בראשית במרכז הנוער של הר גילה. בו עמלנו וטרחנו על הקמתו של מועדון נוער בהר גילה. בני הנוער עבדו והתנדבו והצליחו לעשות את מה שצריך על מנת לפתוח בסוף חודש פברואר את מועדון הנוער בהר גילה.

גם המבוגרים הצטרפו לעשייה ולתרומה. חלקם תרם אמצעים כמו מיזוג וריהוט, חלקם ממש בא לעבוד על תשתיות החשמל והובלה של ציוד.

וועדת הנוער וועד היישוב דחפו ותמכו בעשייה ותרומה נדיבה של ידידים אפשרה לנו לרכוש ציוד ואמצעי הפעלה עבור המועדון.

כל זאת ועוד הוביל לפתיחה הרשמית של מועדון הנוער ביום ב' 2/2/15 במעמד ראש המועצה המקומית גוש עציון מר דודי פרל. אירוע משמח שנטלו בו חלק כל השותפים לעשיה.

מועדון הנוער שלנו פתוח שלוש פעמים בשבוע – לפחות. מגיעים אליו כמה עשרות של בני נוער ומבלים יחד במשחק או בשיחה בפעילות או סתם מנוחה שלווה. ניכר כי הנוער ביישוב היה צמא לפתיחתו של מועדון נוער שכזה עבורם והם מקפידים מאוד לשמור עליו הן מבחינת שמירה על הציוד והן מבחינת שמירה על הניקיון בו. פה ושם מתחילים להיווצר קשרים משמעותיים בינם לבין עצמם, פה ושם מתגלים כישרונות ויכולות שלהם. פה ושם מתחילה להתגבש חברת נעורים תוססת, כיפית וחברית.

לא הכול דבש. לא הכול הולך חלק. יש מהמורות יש חוסר הסכמה ויש עוד דרך ארוכה עד שתתבסס תרבות בריאה ומעצימה של הנוער ביישוב. חצי מהנוער ביישוב עדיין לא הגיע לקחת חלק בפעילויות השוטפות וחלק עדיין מנסים להתנער מאחריות על המקום. הדגש הוא על הכוחות החיוביים – והם רבים – והם נמצאים במרכז תשומת הלב – העצמה שלהם תוביל להעצמה של כולם – זו השאיפה, זו התכנית.

בינתיים הספקנו לערוך כמה מסיבות והבולטת מכולן מסיבת פורים משמחת בה זכו כמה בני נוער בפרסים, הספקנו לצאת להתרמה ביישוב עבור סדנת השילוב של גוש עציון, יצאנו ללונה פארק והתחלנו את תכנית "קולנונוער" בה בני ובנות נוער שכותבים דבר מה לפרסום בהיקף ובאיכות נאותה זוכים לקבל זוג כרטיסים לסרט ולאחר מכן מוסיפים רשימת ביקורת על הסרט עצמו. במידה ותכנית זו תעלה יפה אנחנו נבסס באמצעותה פרסום קבוע של הנוער ביישוב במסגרת עלון או עיתון של מרכז הנוער או בשילוב עם העיתון של היישוב "על ההר". בינתיים הכינו כתבות על הקמת מועדון הנוער ועל האנשים שחברו כדי להקימו, סיפורים אישיים, קטעי שירה ועוד.

ביום המעשים הטובים חברו בני הנוער לפעילות ההתנדבותית ביישוב ולקחו חלק בשדרוג של הספרייה המקומית על ידי צביעת הקירות בציורי הקיר והסידור.

ביום השואה התמקדנו בסיפור של חסידי אומות העולם, בני ובנות הנוער הכינו לוחות זיכרון לחמישה מתוך  25,685   שהוכרו עד כה כחסידי אומות עולם על ידי מוסד יד ושם. לוחות הזיכרון הוצגו במהלך יום השואה במזכירות היישוב והנוער זכה להערכה רבה על עשייה זו.

כמה בני נוער הלוקחים חלק בפעילות של תנועת הנוער הלאומי ביישוב השתלבו אל טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה שהופק על ידי מ"מ רכזת הקהילה ביישוב מירי אבגי .

במהלך יום העצמאות נערכה תחרות משימות כיפית ומשעשעת בה קיבלו בני הנוער ניקוד על ביצוען של משימות המדגישות את הצדדים היפים של מדינת ישראל ובראשם ישראלים הפועלים לטובת אחרים.

דרך ארוכה לפנינו, זוהי דרך שכיף לצעוד בה גם אם קשה ותענוג גדול להגיע אל תחנות השמחה הפזורות לאורכה.

 

בת עין

חורף תשע"ה עבר על נוער בת עין בקרירות רבה, מכות השלג החוזרות ונשנות חיזקו את הנערים במתן עזרה לאנשי היישוב ובתוכם תינוקות מבוגרים וכו'..

בחגים חגגנו כמו תמיד! בחנוכה ייצאנו לטיול אופניים מטריף העמק האלה, ט"ו בשבט ופורים הנערים הפיקו מסיבות ארץ ישראליות ופורימיות בהתאמה…

ביום המעשים הטובים הנערים חיזקו מבנים רעועים בבת עין ואף סידרו ושיפצו חדר מוזיקה ביישוב!! יישר כוחם!

בפסח טיילנו עם שכבות ז-ח ליער יתיר בטיול אקסטרים של אופניים יום מדהים הסתיים במחנה יתיר- חירן מקום המוקם מחדש ע"י זוגות צעירים, זכינו לשמוע קצת על היישוב וכמובן לעשות "על האש"

כיתות ט- י"ב יצאו לטיול סנפלינג בנחל משאש במצוקי דרגות היה מהנה מחשל ומאתגר!

עם הפנים לקיץ מעניין שעוד מחכה לנו…

 

תקוע

אז מה היה לנו בחורף האחרון?  מכל הבא ליד….

את העונה התחלנו בפתיחת פרויקט התנדבות "אח בוגר". פרויקט זה שהולך וצובר תאוצה שם לו מטרה לחבר בין דור הנוער של תקוע עם דור הילדים של הישוב הלומדים בבית הספר אחי. ילדים זקוקים פעמים רבות למישהו שגדול מהם ויכול לתת עצה אבל מצד שני לא שכח ועדיין בעצמו קצת ילד. הנערות המשתתפות בפרויקט נותנות בדיוק את המענה הזה לילדים. הפרויקט מתבצע בהובלתה של פליאה הקומונרית שלנו ובליוויה של יועצת בית הספר רוני שגיב.

חודש לאחר תחילת החורף ובעוד כולנו מתכוננים לחורף חם ונעים פקד את גוש עציון כולו ואת תקוע בפרט הלם כבד עת נודע דבר הירצחה של חברתנו  דליה למקוס הי"ד.  הכאב, הפחד והחשש היו לרגש נפוץ בימים אלה. אולם לצד רגשות אלה, התגייס נוער תקוע כולו על שלל גווניו לעזרת המשפחה ובסיוע עד כמה שניתן לארגן את אירועי הלוויה, השבעה והשלושים. מבוקר עד ערב צוותי נוער ארגנו את הבית, ליוו את המשפחה וסבבו סביב מרים וחגי החברים שלנו ולא עזבום לרגע. על אף הכאב הגדול, אור של תקווה – תקוות דור העתיד- נדלק בעינינו, המבוגרים של הישוב.

אירועי הסערה הגדולה וחנוכה היו לאירועי הדגל של חורף זה. במהלך הסערה כשהשלג יורד בחוץ, נפגשנו כולנו במועדון הצעירים לערב של מרקים, פונדו והמון משחקים שנמשכו את השעות הקטנות של הלילה. צחוק שמחה והמון חום היו מנת חלקם של השותפים לערב זה ועל כן רק בשעה מאוחרת ביותר פרשנו כל אחד לביתו ולמיטתו החמה, ויש אומרים כי מאחרי הנשף אפילו פגשו באדון בוקר וברכו אותו ברכת לילה טוב.

בחנוכה, מועצת הנוער שלנו ארגנה שלושה אירועי טרוף שטעמם עדיין עומד בפינו.

מסיבת  "נוער הזהב" המסורתית נחגגה ברוב עם והשנה הנוער הזמין את "הנערים בפנסיה" (גיל הזהב) שלנו למסיבה בסגנון –העיירה היהודית של מזרח אירופה-. מאכלים אשכנזיים בניחוח פולני הוגשו לסועדים, בליווי  ניגוני כליזמרים ואפילו תלבושות מתאימות נאספו לצורך האירוע. על ההפקה המוצלחת ניצחה סימה גורן רכזת הקשישים שלנו וחברי מועצת הנוער סייעו בידה.

"מרוץ למיליון" באחד מימי חג האורים יצאנו למרוץ משימות מטורף ברחבי ירושלים. המרוץ כלל משימות פיזיות מאתגרות, משימות הדורשות הפעלת עוברי אורח, ועבודת צוות מדויקת  בין חברי הקבוצה. במרוץ ניצחו אבי קומר ונחמדינה ארנסטוף שגברו על יריביהם בדקות ספורות וזאת מבלי שהשתמשו לכל אורך המרוץ בשום כלי תחבורה כלשהו . המנצחים טרם זכו לקבל את הפרס אבל אל דאגה הם לא מפסיקים להזכיר לנו על כך.

"מסיטבע" באחד הלילות הקרים של חנוכה ירדנו למסיבה שתחמם לנו את העצמות בסמוך לוואדי שלנו. גנראטור, מערכת הגברה, מנגל מפנק ומדורה גדולה תרמו לאווירה המחשמלת שנוצרה באירוע זה.

קורס מד"א-  לאחר ניסיונות רבים הצלחנו לפתוח קורס מד"א לנוער פה בתקוע. הקורס שהפך להיות קורס חצי שנתי התקיים אחת לשבוע כאשר כל מפגש ארך כ6 שעות. בקורס השתתפו 17 נערים ונערות. כמות ההשקעה שנדרשה מהם להישאר ערים ולקלוט חומר על אף שכל אחד מהמשתתפים חזר מיום לימודים ארוך בבית הספר לא מנעה מהם להביא ציונים מכובדים ואף לסיימו בצורה מכובדת וטעימה. מדוע טעימה? ערב הסיום שאליו הוזמנו נציגי מד"א ובעלי תפקידים בישוב  נחגג עם מנגל מכובד ואת נפנף עשינו עם תעודות המער החדשות.

אירועי הזיכרון והעצמאות

כמידי שנה, ימי הזיכרון והעצמאות הינם ימים מלאי משמעות ובעלי חשיבות תהומית לנוער תקוע. גם השנה העלה הנוער טקס לציון יום הזיכרון בפני הישוב כולו. הטקס עסק בנושא מעגלי השכול והכאב שכל אחד מאיתנו בחברה הישראלית  שותף להם. את העבודה על הטקס התחלנו חודש לפני יום הזיכרון. הטקס חיזק את כולנו בתחושת האחדות שלנו מחד , ומאידך אפשר לכול אחד מאיתנו מקום להתייחדות עם הכאב הפרטי שלו. ביום הזיכרון בבוקר יצאנו כמידי שנה לטיול הזיכרון, והשנה בעקבות הירצחה של דליה החליט הנוער לפתוח את מעגל הכאב שלו ולהזמין את כל חברי הישוב לצעדה. זכינו, ולצעדה הצטרפו אלינו מוותיקי הישוב. אותם וותיקים ובניהם שרי מנדל, אימו של קובי מנדל הי"ד,  סיפרו סיפורים על הנופלים  והעשירו אותנו בפרטים נוספים מעבר למה שהבנו מתוך קטעי הקריאה שהכינו הנערים לזכרם. מספר שעות לאחר הצעדה החלו חגיגות יום העצמאות בישוב ובארץ כולה. גם באירוע זה לנוער היה חלק מסוים, ולהקת הנוער שלנו – שנבנתה והתעצבה בזכותו של מרכז ווליום שנפתח במתנ"ס הגוש השנה – הופיע בביצוע מוצלח של השיר "מילה טובה". תודתנו ליוחאי אפללו מנהל מרכז ווליום על הליווי והאמונה.

ורק כדי לא  לפתוח בשכול וגם לסיים בו…

השבוע יצאה קבוצה של נוער תקוע (שש בנות) להשתתף בחלק אחד של "מרוץ גולני". ריצה של חמישה ק"מ ברחבי ירושלים עם עוד מאות יהודים ישראלים השותפים לאותה הדרך מתוך כבוד והערכה לצה"ל ועם אמונה שלמה בבניין ירושלים  ובזכותו של העם היהודי עליה.

 

WhatsApp chat