Additionally, paste this code immediately after the opening tag:


של"מ בחינוך – ראיון עם הרכזת ברנדה אבלמן

של"מ בחינוך – ראיון עם הרכזת ברנדה אבלמן

בחרנו הפעם לראיין את ברנדה אבלמן, תושבת אלון שבות שלקחה על עצמה לרכז בהתנדבות ארגון מתנדבים חדש בגוש עציון. מדובר על של"מ בחינוך, ארגון ארצי בעל שלוחות רבות שטרם פעל עד כה בגוש, וכאן היא מקימה אותו ביחד עם מחלקת ההתנדבות במתנ"ס.

ברנדה, ספרי לנו על מה מדובר:
 ארגון של"מ (שירות לאומי למבוגר) הינו ארגון להתנדבות הפונה לאנשים מבוגרים, בחלקם הגדול אלו הפורשים בשנים אלו ממעגל העבודה, ומציע להם להתנדב ולתרום בקהילה. של"מ הינה מסגרת הולמת לפנאי שעומד לרשותם ובה הם יכולים לתרום מהידע וניסיון חייהם לקהילה. החלטנו לפתוח דווקא את של"מ בחינוך, אחד מענפי ארגון של"מ, שיפעל בבתי הספר בגוש.

איך הגעת לכך?
אני שותפה לקבוצת יזמות 50+ שהחלה לפעול במרץ במתנ"ס בשנה האחרונה. מדובר על עשרות תושבים מישובי הגוש השונים הפועלים ומקימים יחד מסגרות, אירועים ומועדוני פנאי לציבור ההולך וגדל כאן של בני 50+, כמו מועדון טניס שולחן, מועדון צילום, קבוצת פעילויות לדוברי אנגלית ועוד.
אני מודעת לזה שהתנדבות מבוגרים בבתי ספר מתקיימת במקומות שונים בארץ בהצלחה רבה, ושמעתי מאנשים המעורבים בתחום שגם המתנדב וגם הילד נתרמים הרבה בהתנדבות זו. היות ויש הרבה סבים וסבתות הגרים בגוש ונכדיהם לומדים כאן, כמו שאנו רואים פעם בשנה ב"יום סבבה"/יום אירוח סבים המתקיימים בחטיבה הצעירה ובביה"ס ראשית, חשבתי לארגן קבוצת מתנדבים קבועים מסודרת בבתי הספר גם כאן בגוש.

מה החשיבות של דווקא ההתנדבות הזו, למה כדאי למי שמחפש התנדבות להגיע דווקא לשל"מ בחינוך?
ראשית, החשיבות היא למתנדב עצמו. על פי מחקרים שנעשו, התגלה כי התנדבות עם ילדים בבתי הספר שיפרה את בריאותם של המבוגרים המתנדבים, ממש כאילו עסקו בפעילות גופנית. מחקרים אחרים הוכיחו שיפור משמעותי בזכרון קוגניטיבי. בנוסף למחקרים האלו, בעיני החשיבות היא גם בתחושת תרומה למערכת חשובה ודינמית, חווית חיוניות, ובניית קשר עם הדור הצעיר.
ובהיבט של הילדים, החשיבות עצומה עבורם – קשר בין דורי, יחס אישי, ניסיון וידע מצטברים מחייהם של המתנדבים, ונתינת הזדמנויות חדשות לילדים ללמוד תחומי עניין שאינם חלק מהמערכת הלימודית הרגילה.

אז איך הולך להיראות של"מ בחינוך כאן בגוש?
קודם כל, קיבלנו כמובן את האישור של מחלקת החינוך במועצה, ולאורך הדרך מלווה מחלקת ההתנדבות במתנ"ס עם הרכזת הארצית של של"מ בחינוך. בתי הספר היסודיים שאליהם פנינו שמחו מאד להצטרף לתוכנית. בתי הספר התיכוניים גם ישמחו, אך זה יהיה כנראה בשלב הבא. בכל בית ספר מונה איש קשר שידאג לשילוב המתנדבים במערכת, ממש כחלק אינטגרלי מצוות ביה"ס. אנו התחלנו לרכז את קבוצת המתנדבים שלנו, כשאנו משלבים בה גם מתנדבים חדשים וגם כמה מתנדבים שהחלו להתנדב עוד קודם כל אחד בנפרד, וגם הם יהוו חלק מקבוצת המתנדבים. ההתנדבות היא שבועית, כשהמתנדבים בוחרים לפעילותם ממגוון אפשרויות ההתנדבות בבתי הספר, בהתאם לנטיית לבם, כאשר בתי הספר שמחים לכל סוג של התנדבות. ההתנדבות מתאימה גם לעולים דוברי אנגלית. המתנדב שמגיע יכול לבחור למשל בסיוע לימודי פרטני, סיוע קבוצתי- גם למתקשים וגם למצטיינים, פעילות בהפסקה, עבודה בספריה, העברת חוג העשרה ליחיד או קבוצה, למשל גינון, שחמט, מוסיקה וכל תחום עניין של המתנדב.
אנו גם נספק לאורך כל השנה הדרכה והכשרה למתנדבינו, תמיכה חברתית והעשרה בתוך הקבוצה ועם קבוצות אחרות בארץ, מתוך רצון לספק רמה מקצועית גבוהה למתנדב וכך כמובן גם לילדים.

מי שמעוניין להתנדב בשל"מ בחינוך, איך הוא יוצר קשר? 
מוזמנים לדבר אתי בשמחה, בשבועות אלו ממש אנו בונים את קבוצת המתנדבים, לקראת שיבוצם הקרוב בבתי הספר.
כחלק מזה אנו גם נערוך ערב הכרות למתעניינים, מס' הטל' לפרטים: 0525992783, והמייל: shalem.gush@gmail.com.

WhatsApp chat